For den som er opptatt av historiens store dramaer – krig, politikk og revolusjoner – kan utdanningshistorie ved første øyekast virke tørt og kjedelig. Men skole og utdanning tar oss rett til kjernen av store samfunnsomveltninger i moderne tid. Spørsmålet om hvem som skal få utdanning, og hva utdanningen skal inneholde, har vært viktige i både klassekamp og kjønnskamp, demokratibygging, assimileringspolitikk og undertrykkelse, krig og okkupasjon.
27. november ønsker vi velkommen til utdanningshistorisk temakveld på Drammensbiblioteket, der vi utforsker utdanningshistoriens bidrag til historisk innsikt om samfunn i endring. Vi markerer med dette to viktige utgivelser som har utspring i fagmiljøet for utdanningshistorie og læremidler ved USN:
Historisk tidsskrift 04/2024 der utdanningshistorie er tema. (Gjesteredaktører: Tuva S. Nodeland, Kari H. Nordberg & Merethe Roos).
Secular Schooling in the Long Twentieth Century: Christianity and Education in Norway, Sweden, and the Netherlands (2024), De Gruyter. (Redaktører: Merethe Roos, Johannes Westberg & Henrik Edgren).
Program:
Introduksjon: Utdanningshistoriens skjæringspunkter og muligheter (10 min) v/ Merethe Roos.
Forskerstafett fra noen av bidragsyterne: Seks bidragsytere får fem minutter hver på å presentere sitt bidrag og reflektere kort over hvilke tradisjoner som møtes i deres tilnærming. Vi satser på en kvikk og morsom
• Kommunisme i klasserommet: Hva kan leserbrev til den kommunistiske «Pionersiden» fortelle om elevers oppfatninger av skolen som nøytral samfunnsinstitusjon? v/ Tuva S. Nodeland
• Jenter og straff: Hva skjedde med synet på regelbrudd og straff da jentene inntok tidligere mannsdominerte eliteskoler i Sverige etter 1920 v/ Germund Larsson
• Kjønnsrolle på reise: Hvordan et begrep kan ha et langt liv i læremidler v/ Kari H. Nordberg
• Middelalderen på 1800-tallet: Hvordan ble norsk middelalder belyst mange århundrer seinere? v/Karl Christian Alvestad
• Prester, lærere og politikere i mellomkrigstida? Hva innebar kristendomsundervisningen i tida før andre verdenskrig i Norge? v/ Hege Roll-Hansen
• Reformstrategen: Gudmund Hernes som skolereformator v/ Jørn Varhaug
Kommentarer fra andre utdanningshistorikere:
Ved Johan Samuelsson (Karlstad Universitet) og Turid Løyte Harboe (NLA)
Utdanningshistoriske framtidsutsikter.
Spørsmål, kommentarer og innspill fra salen.
Ordstyrer: Merethe Roos
Arrangementet er et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst-Norge og Drammensbiblioteket
Med forbehold om endringer. Besøk alltid arrangørens nettside for oppdatert informasjon om arrangementene.