Velkommen til åpningen! Marte Aas, Inne i verden, utsider. Det blir musikalsk innslag ved Guoste Tamulynaite, som har komponert musikken til utstillingens filmer. Utstillingen åpnes av Stephanie von Spreter, kunsthistoriker og kurator.
—————————-
Inne i verden, utsider undersøker menneskenes forhold til planterog plantenes forhold til mennesker, gjennom en installasjon med objekter, fotografi og en film som gir hovedrollen til plantene selv. Utstillingen berører ulike spørsmål knyttet til menneskets omgang med blomster og hvordan vår verden er betinget av relasjonen til planteriket.
Filmen med samme navn som utstillingen, Inne i verden, utsider er et forsøk på å skape et rom for plantenes egen estetiske selvutfoldelse. Blomstenes estetiske egenskaper er også et tema i filmen Semper Augustus, som tar utgangspunkt i den såkalte tulipan-manien i Nederland på 1600-tallet. Gjennom menneskets kolonialisering og erobring av landområder har ulike planter blitt fraktet jorden rundt, til fremmede landskap. Her fortrenger de naturlige arter både gjennom kultivering og spredning i naturen. Mennesket er helt avhengig av planter for å overleve, men plantene har det kanskje best uten oss? I denne filmen er det den kultiverte blomsten og menneskenes forhold til den, som blir satt under lupen.
Utstillingen inneholder også et antall ikebana-inspirerte objekter installert i gallerirommet. Ikebana er den japanske kunsten å arrangere blomster og begrepet kan oversettes med «å gi liv til blomster». Vasene til disse oppsatsene er laget i samarbeid med keramiker Beth Wyller. Mer enn bare å fokusere på de dekorative elementene i blomsterarrangementet, handler ikebana om å se former, linjer og mellomrom og fremheve de symbolske sidene ved disse formene, som peker på sammenhengen mellom mennesket og naturen. Man kan hevde at selve filmmediet også opererer på samme måte; filmen rammer inn og strukturerer virkeligheten på symbolsk vis og skaper og besjeler liv gjennom sine 24 bilder i sekundet. Kameraet «fanger» det kameralinsen rettes mot, og tar det ut av tiden, ikke ulikt ikebana-blomstenes fangenskap i vasen. Kan filmmediet befris fra denne konvensjonen? Kan vi snakke med blomstene isteden for å snakke om dem? Inne i verden, utsider er en utstilling om deltagelse, om kameraets blikk, om sammenhenger, om tilblivelse og tid.
Marte Aas arbeider hovedsakelig med fotografi og film. Hun er interessert i tema knyttet til bildekultur, historie, teknologi og landskap og hvordan omgivelsene er med på å forme våre sosiale og subjektive identiteter. I arbeidene sine forsøker hun å synliggjøre underliggende strukturer og gester som former politiske og ideologiske narrativ.
Aas er utdannet ved Högskolan för Fotografi ved Göteborgs Universitet. Hun har hatt en rekke separatutstillinger bl.a. på Kunsthall Trondheim, Fotografisk Center, København, Trondheim kunstmuseum og Nasjonalmuseet i Oslo og er representert i flere sentrale samlinger, både offentlige og private. Hun har også publisert flere bøker og kataloger, og er en av grunnleggerne av kunstnerbok-forlaget Multipress.
———————————————–
Beth Wyller ( f. 1947) arbeider med uttrykk og fortellinger som er nye, samtidig som de har forankring i keramiske tradisjoner. Leirgods er ofte brukt som materiale for elementer og den bærer med seg almene assosiasjoner fra keramikkens historie, de blir en del av det kunstneriske språket.
Wyller er utdannet ved Statens Håndverks-og Kunstindustriskole 1971-1975 og ved Statens Kunstakademi 1976-1980. Hun har stilt ut bl.a. i Kunstnerforbundet, Galleri Ram i Oslo,
Kunstindustrimuseet i Trondheim, Bomullsfabrikken i Arendal, Galleri Format i Oslo, Kraft galleri i Bergen og i London, Amsterdam, München og New York. Hun har også hatt en rekke utsmykkingsoppdrag og er kjøpt inn av bl.a. Norsk kulturråd, kunstindustrimuseene i Norge og Fondet for innkjøp av norsk kunsthåndverk.
——————-
Stephanie von Spreter er kunsthistoriker, kurator, kunstkonsulent og skribent. Hun jobber fortiden med doktorgradsavhandlingen sin i kunsthistorie på UiT Norges Arktiske Universitet i Tromsø. Avhandlingen undersøker fotografisk samtidskunst som befatter seg med det sirkumpolare Nord fra et kjønns-, kolonialt og klimaperspektiv, og er forankret i forskningsgruppen Worlding Northern Art, WONA (uit.no/research/wona). Von Spreter er medlem av det interdisiplinære forskningsprosjektet Urban Ecologies: City Sensing Beyond the Human initiert av Bull.Miletic (urbanecologies.no) og jobber med et kunstnerisk-kuratorisk samarbeidsprosjekt under tittelen Flowers from Svalbard sammen med Ulla Schildt.
I perioden 2011-18 fungerte von Spreter som kunstnerisk leder på Fotogalleriet hvor hun har bl.a. vært ansvarlig for kuratering av en rekke utstillinger og seminarer med fokus på kamerabasert samtidskunst. I sin posisjon som kunstnerisk leder har hun også vært initiativtaker til en rekke nasjonale, Nordiske og internasjonale samarbeidsprosjekter og var ansvarlig for å etablere et fotobasert formidlingsprogram på Fotogalleriet. Hun er medgründer av Oslos første utstillingsguide for samtidskunst, Oslo Art Guide. Hun fungerte som prosjektleder for ulike store utstillinger og prosjekter, inkludert 3., 4. og 5. Berlin Biennale for Contemporary Art. Hun organiserte det kulturelle programmet for et norsk statsbesøk i Vietnam i 2004 under ledelse av Ute Meta Bauer/Office for Contemporary Art Norway (OCA). Hun var assisterende kurator på 50. Biennale di Venezia og kuratorassistent på Documenta11 i Kassel.
Guoste Tamulynaite er en Oslo-basert komponist, pianist og utøver fra Litauen, utdannet ved Norges Musikkhøgskole. Hun har skrevet musikk for små kammerbesetninger, danseproduksjoner, teaterforestillinger og film.
Utstillingen er støttet av Regionale prosjektmidler fra Kunstsentrene i Norge (KiN), Drammen kommune, Viken filmsenter, Bildende kunstneres hjelpefond (BKH), Billedkunstnernes vederlagsfond og Norsk kulturråd.
Hjertelig velkommen!
Med forbehold om endringer. Besøk alltid arrangørens nettside for oppdatert informasjon om arrangementene.