Vi skal la bilen stå og gå og sykle mer.
Men hvor lett er det når byen er planlagt for å kjøre bil?
Flere av oss skal bo i bysentrum.
Men hvor attraktivt er det når biltrafikken bare øker?
Drammen har som mål å vokse.
Men hvordan skal man få til det uten at det blir kø, kork og kaos på veiene?
Drammen er kanskje bilbyen fremfor noen.
Er vi fortsatt landets største veikryss? Og hva er problemet med det?
Drammens Tidende inviterer til bilprat. Om hvorfor bilen har så stor plass i livene våre. Og om det i det hele tatt er mulig å endre på det, slik myndighetene ønsker?
Vi skal snakke med folk som er avhengig av bil for å få hverdagskabalen til å gå opp, folk som klarer seg fint uten, og folk som plages av støy og støv fra trafikkmaskinen.
Vi skal høre fra mannen som har skrevet boka Et land på fire hjul – hvordan bilen erobret Norge, Ulrik Eriksen, og kommunedirektør i Drammen Trude Andresen, som har hovedansvaret for å planlegge nye Drammen. Vi har hanket inn forsker fra Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy, senioringeniør Anette Krekling i Buskerud fylkeskommune og mobilitetsdirektør Rune Gjøs fra Oslo kommune. Alle med kunnskap og eksempler som kan bidra til å peke ut mulige løsninger på veifloke Drammen. Og vi får møte en som taler den moderne bilistens sak, Ståle Frydenlund, som er rådgiver i Norsk elbilforening.
Vi satser på en faktabasert diskusjon, fri for slagord, men likevel full av slagkraft.
Gratis adgang og fysisk oppmøte. Vel møtt!
PS! Dette er den første i en serie med panelsamtaler og debatter som Drammens Tidende arrangerer i samarbeid med Drammen kulturhus gjennom vinteren og våren, og som har fått navnet DT-debatten. Én tirsdag i måneden skal vi snakke om temaer og spørsmål som opptar folk og som er aktuelle i samfunnsdebatten. Vi tar gjerne imot tips om temaer vi bør ta opp, eller interessante personer vi bør snakke med. Send til hege.breen.bakken@dt.no