Anna Isabella Leonarda var ett av seks barn født av Giannantonio, en greve og advokat, og Apollonia Leonardi, i Novara, vest for Milano. Da hun var 80, hadde hun skrevet 20 musikkbøker inkludert solomotetter, hellige konserter for 2-4 stemmer, litanier, messer og musikk for Vesper, først og fremst på latin, men noen ganger på italiensk. Hun er spesielt kreditert for å være den første kvinnen som skrev sonater for fiolin og basso continuo. I tillegg til å komponere mer enn 200 verk, var hun musikkinstruktør og sanger mens hun hadde autoritetsstillinger ved Collegio di Sant’ Orsola, et kloster i Novara, som hun i 1636 gikk inn i. Der ble hun ansett som “Musen fra Navara par excellence.”
JULIE COMPARINI tok profesjonell sceneskuespillopplæring i ung alder og fullførte senere grader i kognitiv vitenskap/lingvistikk ved University of California, Berkeley og tidlig musikk-sang ved Hochschule für Künste
i Bremen.
Med sin spesialisering i tidlig musikk, ny musikk og multimedieteater, inkluderer repertoaret sjeldne eller nylig gjenoppdagede tidlige operaer som Le Cinesi, The Dragon of Wantley, Orpheus, oder die wunderbare Beständigkeit der Liebe og Doktor und Apotheker, så vel som i tverrfaglige teaterstykker som «Stadtteiloper» Menuchims Reise, verdenspremieren på operetten Cabaret Voltaire og den naturskjønne produksjonen Weihnachtsoratorium upakket. Hennes egne kreasjoner av multimedieprosjekter og naturskjønne konserter som Meeresleuchten, Some Strange Felicity, Métamorphoses og De nachtegaal har hatt opptredener i flere europeiske land.
Som konsert- og ensemblesanger sang hun tittelrollen i den moderne urfremføringen av Simon Mayrs Jacob a Labano fugiens og har opptrådt under ledelse av Olof Boman, Michi Gaigg og Thomas Hengelbrock. Hun opptrer jevnlig med Balthasar-Neumann-Chor og Brechtlieder- og «Heimatabend»-forestillingene i Bremer Arbeitnehmerkammer og har sunget mer enn 100 Bach-kantater som en del av prosjektet «Laudate-Cantate» i Bremen. I 2020 skrev komponisten Ailis Ní Ríain sangsyklusen Watershed for henne og mottakeren av Irish Arts Council Music Commissions Award, Yonit Kosovske.
Hennes akademiske arbeid inkluderer forelesninger, seminarer, undervisning i stemme- og renessansenotasjon, og oversettelse av barokksangtekster. Hun grunnla Musikfilmfestival Bremen med cembalist Alina Rotaru og kuraterte den fra 2013-2019.
ALINA ROTARU studerte piano og korledelse ved musikkonservatoriet i hjembyen Bucuresti. Etter å ha flyttet til Tyskland i 1999, studerte hun cembalo hos Siegbert Rampe og Wolfgang Kostujak i Duisburg, Carsten Lohff og Detlef Bratschke i Bremen og Bob van Asperen i Amsterdam. Som solist har hun opptrådt i de fleste europeiske land, så vel som i Japan, Sør-Amerika og USA. Hun underviser ved kunstuniversitetet i Bremen (Tyskland). Hennes soloinnspillinger med cembaloverk av J. P. Sweelinck, J. J. Froberger og engelske virginalister har fått utmerkede kritikker i musikkpressen som har plassert henne på listen over de mest berømte cembalistene i den nyere generasjonen. Alina Rotaru bor for tiden i Vilnius, Litauen. Sammen med Darius Stabinskas grunnla hun ensemblet MORGAINE, som hadde sin debut i 2016. I 2019 ble hun stipendiat fra Litauens kulturråd for sitt kunstneriske arbeid med polsk-litauiske musikkilder fra det 17. århundre.