Gjennom fotografi, lyd og video undersøker Terje Abusdal hvordan vår identitet og selvbilde påvirkes av fotografier og vandrehistorier om våre forfedre.
Prosjektet hans består av bilder tatt over en fireårsperiode på mopedreiser mellom Norge og Hellas, inspirert av albumene til kunstnerens morfar, Thomas Mølland. Høsten 1977 ble han enkemann i en alder av 75 år og dro på sin første utenlandsreise. Etter å ha bodd på en avsidesliggende gård på Sørlandet i hele sitt liv, besøkte han i løpet av sine siste ti leveår over to dusin land.
I et større perspektiv tematiserer prosjektet bevegelsesfrihetens privilegium med sitt historiske utspring i dannelsesreisen til den europeiske adelen fra 1600-tallet. Da masseturismen oppstod på 1970- tallet ble det en fritidsaktivitet innenfor rekkevidde for mange, men like fullt er det, før som nå, store grupper av mennesker som er unntatt fritt leide. På Thomas’ tid var det jernteppet som dannet hovedbarrieren mellom øst og vest, mens i dag er det EUs grensebyrå Frontex som stopper migrantene fra sør.
Prosjektet ble avsluttet i oktober 2022 på stranden Fenerburnu i Tyrkia, hvor den toårige syriske gutten Alan Kurdi ble funnet druknet i 2015.
Terje Abusdal (1978) er kunstner med bakgrunn fra KMD Kunstakademiet i Bergen og Danmarks journalisthøyskole. Abusdal arbeider med fotografi og lydinstallasjoner hvor han undersøker hva det betyr å høre til. Prosjektene hans har vunnet flere priser, blant annet Leica Oscar Barnack Award og Fotogalleriets Nordic Dummy Award. Han har gitt ut bøkene Hope Blinds Reason (Journal, 2019), Slash & Burn (Kehrer, 2018) og Radius 500 Metres (Journal, 2015). Terje har hatt en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt, blant annet ved Bergen Kunsthall, NŌUA i Bodø og Noplace i Oslo.
Han bor og arbeider i Oslo.
Utstillingen er støttet av Regionale prosjektmidler for visuell kunst og Norsk Fotografisk Fond.